HistoriaPojazdu. gov. pl to oficjalny serwis rządowy, który umożliwia bezpłatne sprawdzenie historii importowanych pojazdów z 21 rynków, w tym z wybranych krajów europejskich, USA i Kanady. Usługa została uruchomiona w czerwcu 2014 roku i gromadzi dane od 2004 roku, oferując możliwość weryfikacji historii w siedmiu kategoriach, takich jak kradzież, złomowanie, uszkodzenia powypadkowe i inne. W Polsce zarejestrowanych jest ponad 4,5 miliona takich pojazdów, co czyni ten serwis niezwykle przydatnym narzędziem dla nabywców i właścicieli samochodów. pl jest szczególnie ważne dla osób planujących zakup używanego samochodu, pozwalając im uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek związanych z jego przeszłością. Dzięki intuicyjnej obsłudze, użytkownicy mogą szybko i łatwo skorzystać z różnych metody na sprawdzenie historii pojazdu, co może pomóc w podjęciu świadomej decyzji zakupowej. Również właściciele pojazdów mogą skorzystać z tego serwisu, aby upewnić się, że ich samochody nie są na liście skradzionych lub nie mają innych niekorzystnych wpisów w historii.
Dzięki HistoriaPojazdu.gov.pl możesz sprawdzić nie tylko dane techniczne, ale także historię odczytów licznika od 2014 roku, ważność ubezpieczenia OC, liczbę właścicieli oraz województwo rejestracji. Planuje się rozszerzenie usługi o pojazdy, które jeszcze nie są zarejestrowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), co będzie wymagało logowania za pomocą profilu zaufanego (eGO).
Jak działa serwis historiapojazdu.gov.pl?
Serwis historiapojazdu.gov.pl, uruchomiony w czerwcu 2014 r., to oficjalny rządowy portal umożliwiający weryfikację historii pojazdów zarejestrowanych w Polsce. Dzięki temu serwisowi możesz sprawdzić dane pojazdu za pomocą numeru rejestracyjnego, daty pierwszej rejestracji oraz numeru VIN. Aby móc korzystać z pełnej funkcjonalności serwisu, szczególnie w przypadku pojazdów sprowadzanych z zagranicy, wymagany jest Profil Zaufany (eGO).
Cechy | Informacje szczegółowe |
---|---|
Data założenia | Czerwiec 2014 |
Dostępność | Bez ograniczeń, bezpłatnie |
Kluczowe dane | Numer rejestracyjny, numer VIN, data pierwszej rejestracji |
Wymagania | Profil Zaufany (eGO) dla pojazdów zagranicznych |
W systemie CEPiK 2.0, który funkcjonuje od 2004 roku, gromadzone są dane na temat przebiegu pojazdu oraz innych kluczowych informacji od 2014 roku. CEPiK jest połączony z kilkoma tysiącami podmiotów, co pozwala na weryfikację pojazdów w ciągu zaledwie 2 minut. Serwis cieszy się dużą popularnością wśród potencjalnych nabywców używanych aut.
Dzięki historiapojazdu.gov.pl można również sprawdzić informacje o ważności polisy OC oraz badania technicznego, co jest kluczowe dla uniknięcia kar administracyjnych. W przypadku niezgodności lub podejrzeń o cofnięcie drogomierza, informacje te mogą być bezcenne. Co więcej, dane na temat liczby właścicieli, miejsc rejestracji oraz szczegóły techniczne, jak moc i pojemność silnika, są dostępne.
Na przykład, w 2024 roku do Polski sprowadzono z Niemiec 249,556 używanych samochodów osobowych, a aż 85% tych pojazdów mogło mieć cofnięty drogomierz. Usługa CEPiK 2.0 umożliwia wyszukiwanie danych o 20 samochodach z zagranicy w ciągu godziny, co znacząco ułatwia proces weryfikacji.
Jakie dane można sprawdzić przez historię pojazdu gov?
Dzięki serwisowi historiapojazdu.gov.pl można uzyskać szeroki zakres informacji o pojazdach. Po skorzystaniu z tej usługi, otrzymasz dane techniczne takie jak pojemność silnika i rodzaj paliwa. Dodatkowo, możliwe jest sprawdzenie wyników obowiązkowych badań technicznych oraz aktualnego odczytu licznika, co pomoże w ustaleniu autentyczności przebiegu.
W portalu dostępne są również informacje na temat ważności ubezpieczenia OC, co jest kluczowe dla zachowania pełnej legalności pojazdu na drodze. Sprawdzisz także liczbę poprzednich właścicieli oraz województwo, w którym pojazd został ostatnio zarejestrowany. Te dane pozwalają na ocenę historii użytkowania samochodu.
W ramach dodatkowych funkcji, można zweryfikować, czy pojazd był zgłoszony jako kradziony oraz sprawdzić, czy był w przeszłości własnością firmy lub osoby prywatnej. Dane dotyczące ewentualnych szkód całkowitych lub uszkodzeń pojazdu są również dostępne, co jest szczególnie przydatne przy zakupie używanego auta.
Oto przykładowa tabela zawierająca typy danych i ich znaczenie:
Typ danych | Opis |
---|---|
Dane techniczne | Pojemność silnika, rodzaj paliwa |
Badania techniczne | Wyniki obowiązkowych przeglądów |
Numer rejestracyjny | Rejestracja pojazdu |
Ubezpieczenie OC | Ważność polisy OC |
Liczba właścicieli | Ilość poprzednich właścicieli |
Dzięki współpracy z autoDNA, można również sprawdzić dodatkowe informacje takie jak uwagi o działaniach serwisowych, czy poprzednie przeznaczenie pojazdu jako taksówki, oraz historyczne dane z wielu krajów europejskich. Korzystając z usług historiapojazdu.gov.pl masz pewność, że informacje pochodzą z wiarygodnych źródeł, co sprawia, że zakup używanego auta staje się bezpieczniejszy.
Procedura weryfikacji pojazdów zagranicznych
Serwis historiapojazdu.gov.pl umożliwia szczegółową weryfikację pojazdów importowanych z wielu krajów europejskich, a także z USA i Kanady. Dzięki nim można uzyskać dane zagraniczne dotyczące samochodów, w tym numer VIN, data pierwszej rejestracji oraz ewentualna kradzież pojazdu. W pierwszym kwartale 2024 roku import używanych aut wzrósł o 16% w stosunku do roku ubiegłego, co pokazuje rosnące zainteresowanie takimi usługami.
W ramach serwisu możliwe jest sprawdzenie historii pojazdów z Niemiec, Włoch, Francji, Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Norwegii, Słowenii i Litwy. Dane o pojazdach z Niemiec gromadzone są od 2014 roku, przy czym informacje o szkodzie istotnej są dostępne od marca 2020 roku. Możliwość pobrania darmowego raportu o pojeździe, który po raz pierwszy został zarejestrowany w Niemczech, istnieje od 24 kwietnia 2020 roku.
Dla każdego auta importowanego z zagranicy można odczytać numer VIN, dane techniczne, takie jak pojemność i moc silnika, oraz zgłoszenia o kradzieży pojazdu. Szczegółowe dane z krajów takich jak, m.in. Hiszpania, Francja czy Norwegia, dostarczają serwisy Carfax i AutoDNA. Możliwość poruszania się autem z Niemiec na zagranicznych tablicach rejestracyjnych przez 30 dni, jeżeli auto jest ubezpieczone w Niemczech, jest dodatkowym atutem dla nabywców.
Procedura weryfikacji obejmuje kilka etapów. Po wprowadzeniu numeru VIN, rejestracyjnego oraz data pierwszej rejestracji, system przedstawi wyniki dotyczące m.in. stanu licznika, historii wypadków, uszkodzeń oraz służenia jako taksówka. Alarmy systemowe zwrócą uwagę na istotne dane zagraniczne, które mogą wpłynąć na decyzję o zakupie pojazdu.
Kraj | Dostępność danych | Koszt raportu |
---|---|---|
Niemcy | Od 2014 roku | Bezpłatny |
Francja | AutoDNA | Płatny |
Hiszpania | Carfax | Płatny |
Szwecja | Carfax | Płatny |
Badania techniczne w Niemczech odbywają się co dwa lata, co jest cenną informacją w kontekście oceny technicznego stanu pojazdu. Możliwość uzyskania bezpłatnego raportu dla aut po raz pierwszy zarejestrowanych w Niemczech od 24 kwietnia 2020 roku zwiększa przejrzystość i wiarygodność procesu weryfikacji. Weryfikacja zagranicznych samochodów w Polsce stanowi więc kompleksowy proces dzięki zebranym i łatwo dostępnym danym w serwisie historiapojazdu.gov.pl oraz różnym serwisom partnerskim.
Ograniczenia i limity usługi
Korzyści wynikające z korzystania z serwisu historiapojazdu.gov.pl są liczne, jednak należy pamiętać o pewnych ograniczeniach, które mogą wpłynąć na dostęp do danych. Jednym z najważniejszych ograniczeń usługi są przepisy prawne dotyczące ochrony danych osobowych. Oznacza to, że pewne informacje mogą być niedostępne lub ukryte, aby zabezpieczyć prywatność użytkowników. Warto zwrócić uwagę, że serwis informuje dobrowolnie o możliwości zmiany ustawień plików cookies, co może wpłynąć na wyświetlanie treści.
Kolejnym aspektem są limity usługi, które mogą obejmować liczbę zapytań w określonym czasie lub ograniczenia w dostępie do pełnych raportów historycznych pojazdu. Takie limity mają na celu zapewnienie płynnego i sprawnego działania serwisu dla wszystkich użytkowników.
Istotnym elementem ochrony użytkowników jest także wprowadzenie dodatkowych ograniczeń, których celem jest zapobieganie nieuprawnionemu dostępowi do danych. Serwis może wprowadzać ograniczenia oparte na lokalizacji użytkownika lub zabezpieczenia przed automatycznymi zapytaniami. W przyszłości planowane jest wprowadzenie bardziej rygorystycznych środków, aby zapewnić najwyższy poziom ochrony.
Zestawienie przykładowych przypadków, które mogą skutkować ograniczeniami:
- Kradzież pojazdu
- Niekompletne dane serwisowe
- Nieaktualne dane właściciela
Dzięki tym środkom, zarówno ograniczenia usługi, jak i limity usługi, przyczyniają się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa oraz ochrony danych użytkowników serwisu historiapojazdu.gov.pl. Jest to kluczowe dla zachowania zaufania oraz zapewnienia, że informacje dostępne w ramach usługi są wiarygodne i rzetelne.
Przyszłe rozwinięcia systemu
Serwis historiapojazdu.gov.pl, który wystartował w czerwcu 2014 roku, planuje szereg przyszłych rozwinięć, aby sprostać rosnącym wymaganiom użytkowników. Obecnie w systemie znajduje się ponad 4,5 mln aut zarejestrowanych w Polsce oraz z wybranych krajów europejskich, USA i Kanady. Usługa ta zdobyła dużą popularność wśród nabywców używanych pojazdów, zwłaszcza po wprowadzeniu możliwości sprawdzania przeszłości samochodów importowanych z aż 21 rynków.
Przyszłe rozwinięcia, takie jak integracja z systemem CEPiK 2.0, mają na celu rozszerzenie dostępu do bazy danych o pojazdach, które nie są jeszcze zarejestrowane w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Planowane jest także dodanie nowych krajów, w tym Niemiec, co pozwoli na bardziej kompleksową weryfikację pojazdów sprowadzanych do Polski. Informacje o pojazdach gromadzone od początku 2014 roku, w tym o pojemności i mocy silnika, rodzaju paliwa oraz liczbie właścicieli, będą coraz bardziej szczegółowe i szeroko dostępne.
Dalsze rozwinięcia systemu będą wspierane przez ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji oraz firmę Carfax, dzięki czemu historia pojazdu będzie jeszcze bardziej wiarygodna. Integracja z Profil Zaufany umożliwi użytkownikom jeszcze łatwiejszy dostęp do usług, a także uproszczoną procedurę weryfikacji pojazdów zagranicznych. W ten sposób serwis będzie mógł lepiej odpowiadać na potrzeby rynku, gdzie używane auta są droższe o 5 tys. zł niż przed rokiem, a import, zwłaszcza z USA, nieustannie rośnie.