Historia pojazdu z Niemiec za darmo – instrukcja

Spis treści

Planujesz sprowadzenie samochodu z Niemiec do Polski? Przed podjęciem ostatecznej decyzji, warto dokładnie sprawdzić historię pojazdu. W 2020 roku Polacy sprowadzili łącznie 848 154 aut osobowych oraz dostawczych, z czego ponad połowa pochodziła właśnie z Niemiec. Średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów wynosił wtedy ponad 12 lat. Warto wiedzieć, jak za darmo i skutecznie uzyskać informacje o przeszłości wybranego auta.

Dlaczego to takie ważne? Niemieckie samochody cieszą się dobrą renomą głównie dzięki regularnym badaniom technicznym. Każde dwa lata pojazdy przechodzą gruntowne przeglądy (TÜV). Z tego powodu średni wiek samochodów w Niemczech jest młodszy (ok. 10 lat) niż w Polsce (ok. 14 lat). Korzystając z odpowiednich narzędzi, możesz upewnić się, że nabywane auto jest bezpieczne i warte swojej ceny.

Oficjalne źródła danych o niemieckich autach

W celu sprawdzenia historii pojazdu z Niemiec za darmo, możesz korzystać z oficjalnych źródeł jak niemiecki odpowiednik CEPiK, znany również jako Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców. Serwis ten umożliwia dostęp do danych o przebiegu, kradzieży, czy statusie powypadkowym pojazdu. W tamtych źródłach znajdziesz istotne dokumenty takie jak Fahrzeugbrief, które są kluczowe przy zakupie samochodu.

Aby uzyskać dostęp do tych informacji, wystarczy wejść na stronę historiapojazdu. gov. pl i wprowadzić numer VIN pojazdu oraz inne wymagane dane. Warto również rozważyć użycie narzędzi jak CarVertical, które oferują szczegółowe raporty o historii samochodu na podstawie danych z wielu różnych źródeł. Dzięki tym usługom można szybko sprawdzić, czy pojazd był kiedykolwiek uszkodzony, czy miał przebieg cofnięty, a także poznać jego wcześniejszych właścicieli. Znalezienie rzetelnych informacji o pojazdach to kluczowy element procesu zakupu, który może uchronić przed nieprzyjemnymi niespodziankami. Warto również pamiętać, że historia pojazdu na podstawie rejestracji może dostarczyć cennych wskazówek na temat jego stanu technicznego oraz potencjalnych problemów.

Wymiana oleju w Audi A4 jest zalecana co 15 tys. km lub co 1 rok, a właściwy przegląd serwisowy co 30 tys. km lub co 2 lata. Podstawowa gwarancja producenta dla Audi A4 trwa 24 miesiące. W ciągu tego czasu użytkownicy powinni przeprowadzić odpowiednie przeglądy, których koszty mogą oscylować między 550 zł (wymiana oleju) a 1300 zł (przegląd serwisowy), w zależności od rocznego przebiegu.

Statystyki pokazują, że przy przebiegach poniżej 15 tys. km rocznie, wystarczy jeden przegląd po roku. Natomiast, przy przebiegach między 15 a 30 tys. km rocznie wymagana jest wymiana oleju po 15 tys. km oraz przegląd serwisowy po 30 tys. km. Dla kierowców pokonujących ponad 30 tys. km rocznie, koszty mogą wzrosnąć proporcjonalnie do liczby przeglądów. Te dane świadczą o tym, jak istotna jest właściwa historia serwisowa i korzystanie z rzetelnych źródeł informacji.

Jak korzystać z Profilu Zaufanego

Profil Zaufany jest kluczowym narzędziem podczas weryfikacji historii napraw pojazdu z Niemiec. Umożliwia on bezpieczny dostęp do danych pojazdu niezarejestrowanego w Polsce, co jest niezbędne przy sprawdzaniu historii pojazdu z Niemiec za darmo. Aby założyć Profil Zaufany, musisz zweryfikować swoje dane osobowe – proces ten jest prosty i szybki, a całość możesz zrealizować online.

Istnieje kilka kroków, aby założyć i korzystać z Profilu Zaufanego:

  1. Założenie profilu: Wejdź na stronę www.gov.pl i wybierz opcję założenia Profilu Zaufanego.
  2. Weryfikacja tożsamości: Możesz to zrobić online, za pomocą bankowości elektronicznej, lub w punktach osobiście wybranych punktach potwierdzania tożsamości.
  3. Logowanie: Korzystaj z Profilu Zaufanego, by logować się do e-usług urzędowych, w tym do systemu eVB-Nummer, co ułatwia uzyskanie pełnej historii pojazdu z Niemiec.

Warte podkreślenia jest to, że od 24 kwietnia 2020 roku możliwe jest pobranie darmowego raportu o pojeździe z Niemiec. Dzięki temu, za pomocą Profilu Zaufanego, możesz otrzymać szczegółową historię, w tym informacje o przebiegu i ewentualnych szkodach istotnych pojazdu.

Rok Import z Niemiec Łączny import
2021 220 tys. 450 tys.
2022 235 tys. 460 tys.
2023 245 tys. 480 tys.

W związku z dynamicznie rosnącym importem używanych aut, jak pokazują statystyki wzrostu o 16% w pierwszym kwartale 2024 roku, Profil Zaufany staje się coraz bardziej niezbędnym narzędziem dla każdego, kto chce sprawdzić historię pojazdu z Niemiec za darmo. Ważne jest także, aby pamiętać, że każde auto w Niemczech musi przejść badanie techniczne co dwa lata, a odczyty drogomierza są gromadzone od 2014 roku.

Dzięki Profilowi Zaufanemu, będziesz mógł mieć pewność, że zakupione auto ma prawdziwą historię napraw oraz pełną dokumentację, co zapewnia większe bezpieczeństwo i transparentność podczas zakupu samochodu zza granicy.

Tłumaczenie niemieckich dokumentów

Przy imporcie pojazdów z Niemiec do Polski kluczowe jest właściwe tłumaczenie dokumentów takich jak umowa kupna-sprzedaży czy Fahrzeugbrief, który jest niemieckim odpowiednikiem dowodu rejestracyjnego. Wszystkie te dokumenty muszą być dostarczone w języku polskim wraz z odpowiednimi tłumaczeniami, ponieważ urzędnik przy rejestracji pojazdu musi zweryfikować dokumenty. Znajomość języka obcego przez urzędników nie jest gwarantowana, co sprawia, że tłumaczenie dokumentów jest nieuniknione.

Przeczytaj również:  Historia pojazdu po numerze rejestracyjnym bez VIN

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, dokumenty w języku obcym muszą być dołączone do wniosku o rejestrację z tłumaczeniem na język polski. Tłumaczenie musi być wykonane przez tłumacza przysięgłego lub właściwego konsula. W przypadku braku tłumacza przysięgłego danego języka w Polsce, dopuszcza się tłumaczenie przez tłumacza przysięgłego z kraju, z którego pojazd został sprowadzony.

Aby poprawnie przeprowadzić tłumaczenie dokumentów, wymagane są: dowód rejestracyjny (wszystkie części, jeśli jest kilku częściowy), umowa kupna-sprzedaży (może wymagać poświadczenia przez tłumacza przysięgłego), faktura lub rachunek oraz dowód złomowania pojazdu, jeśli pojazd został całkowicie zniszczony. Tłumaczenie tych dokumentów powinno być zrobione starannie, by uniknąć błędów i nieporozumień w przyszłości. Pamiętaj, że biuro tłumaczeń realizuje większość zleceń z dnia na dzień, co pozwala na szybkie załatwienie formalności.

Warto również skorzystać z usług renomowanych firm, takich jak Dekra, które oferują profesjonalne tłumaczenie dokumentów oraz pełną weryfikację historii pojazdu z Niemiec za darmo. To gwarantuje, że wszystkie techniczne i prawne aspekty dokumentacji zostaną prawidłowo zinterpretowane, co umożliwi sprawne przeprowadzenie procedur rejestracyjnych.

Weryfikacja historii przez ADAC

ADAC, czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to jedna z najbardziej renomowanych organizacji w Niemczech, które zrzeszają miłośników motoryzacji i oferują szeroki zakres usług dla kierowców, w tym weryfikację historii pojazdu. Dzięki współpracy z TÜV (Technischer Überwachungsverein), ADAC umożliwia uzyskanie szczegółowych raportów technicznych, które obejmują stan licznika, ewentualne usterki oraz historię napraw samochodu.

Jak wynika z danych serwisu Clicktrans.pl, w 2024 roku aż 58,7% sprowadzonych do Polski używanych pojazdów pochodziło z Niemiec. Dlatego też dostęp do pewnej i rzetelnej historii pojazdu z Niemiec za darmo jest niezwykle ważny. ADAC i TÜV dostarczają kluczowe informacje, które mogą uchronić Cię przed zakupem auta z ukrytymi wadami.

Raport TÜV, który jest ważny przez 2 lata, zawiera między innymi dane o stanie licznika, oraz datę i miejsce ostatniego przeglądu. Nowe samochody muszą przejść pierwszy przegląd techniczny po 3 latach użytkowania.

Uzyskanie pełnego raportu to koszt rzędu 100-250 zł, co w porównaniu z ryzykiem zakupu wadliwego pojazdu jest niewielką inwestycją. Warto także poprosić sprzedającego o przedstawienie tego raportu jeszcze przed finalizacją zakupu.

Dzięki dostępności e-usługi Historia Pojazdu z Niemiec za darmo na stronie https://www.historiapojazdu.gov.pl/, możesz dodatkowo bezpłatnie sprawdzić, czy historia serwisowa auta jest zgodna z rzeczywistością. Połączenie raportów z ADAC oraz danych z CEPiK pozwala na pełną weryfikację i minimalizuje ryzyko nabycia samochodu o problematycznej przeszłości.

Kryterium Opis
Stan licznika ADAC oraz TÜV umożliwiają sprawdzenie faktycznego przebiegu pojazdu
Usterki i naprawy Raporty zawierają informacje o wykrytych usterkach i przeprowadzonych naprawach
Data oraz miejsce przeglądu TÜV dokumentuje datę i miejsce ostatniego przeglądu auta

Dzięki tym narzędziom, każda osoba importująca pojazd z Niemiec może czuć się pewniej podczas zakupu. Pamiętaj, aby każda informacja była zgodna i weryfikowana, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości.

Pułapki przy imporcie

Import pojazdów z Niemiec może kryć wiele niespodzianek, na które musisz być przygotowany, aby uniknąć kłopotów. W 2023 roku Polacy sprowadzili z zagranicy aż 805 775 pojazdów, z czego 736 838 to samochody osobowe. Liczba ta pokazuje, jak dużym zainteresowaniem cieszy się eksport pojazdów, ale również jak wiele pułapek można napotkać.

Jednym z największych zagrożeń są nieuczciwi sprzedawcy. Często zdarza się, że przekręcają liczniki, ukrywają powypadkową historię pojazdów lub nie informują o poważnych uszkodzeniach. Właśnie dlatego tak ważna jest dokładna weryfikacja auta. Możesz to zrobić, korzystając z serwisów takich jak CarVertical, aby uzyskać dostęp do pełnej historii pojazdu z Niemiec za darmo.

Pamiętaj również o sprawdzeniu, czy auto posiada ważne niemieckie OC. Jest ono niezbędne do tymczasowego użytkowania pojazdu w Polsce przed jego rejestracją. Niewypełnienie tego obowiązku może prowadzić do poważnych konsekwencji – kara za brak ubezpieczenia OC w 2024 roku wyniesie do 8600 zł. Dlatego też, przed finalizacją zakupu, upewnij się, że wszystkie dokumenty są w porządku i że auto jest zabezpieczone na czas przejazdu do Polski.

Drugą istotną kwestią jest znajomość obowiązujących podatków i opłat. Stawka podatku akcyzowego dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 cm³ wynosi 3,1%, a dla silników powyżej tej pojemności aż 18,6%. Na przykład, podatek od samochodu o wartości 30 000 zł i pojemności silnika 2500 cm³ wynosi aż 5580 zł. Pamiętaj też, że akcyzę musisz opłacić w ciągu 30 dni od przekroczenia granicy, inaczej naliczone zostaną odsetki karne.

Podsumowując, dokładna weryfikacja historii pojazdu z Niemiec, sprawdzenie niemieckiego OC oraz świadomość kosztów podatków i opłat to kluczowe kroki, aby uniknąć pułapek przy imporcie samochodu. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek i będziesz mógł cieszyć się bezpiecznym i legalnie użytkowanym pojazdem.

Powiązane artykuły