Historia pojazdu z zagranicy za darmo – metody

Spis treści

Uzyskanie historii pojazdu z zagranicy za darmo jest kluczowe podczas importu samochodów. Serwis HistoriaPojazdu.gov.pl umożliwia sprawdzenie przeszłości pojazdów importowanych, zarówno z polskich, jak i międzynarodowych baz danych. Weryfikacja obejmuje informacje takie jak liczba właścicieli, historia wypadków, przeszłość związana z kradzieżami oraz ewentualne zezłomowanie pojazdu.

System iReg i inne europejskie bazy danych dostarczają dodatkowe dane, w tym odczyty drogomierza i wyniki inspekcji technicznych. Obecnie usługa ta obejmuje kraje takie jak Niemcy, Francja, Belgia, Hiszpania, Austria, Holandia, Czechy, a także Kanada i USA. Dzięki HistoriaPojazdu.gov.pl możesz uniknąć zakupu pojazdów o wątpliwej historii, co jest niezwykle ważne, zwłaszcza gdy każdego roku do Polski trafia kilkaset tysięcy aut.

Lista krajów z integracją z CEPiK

W ramach usługi CEPiK uzyskasz dostęp do szczegółowych danych dotyczących historii pojazdu z zagranicy. Integracja danych w systemie pozwala na bezpłatne sprawdzenie informacji z 14 krajów, w tym Francji, Niemiec, Holandii, Szwecji, Włoch, Czech, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Węgier, Rumunii, Danii oraz Norwegii. Taka szeroka integracja danych pomaga w lepszej ocenie stanu technicznego i prawnego pojazdu.

Dzięki CEPiK, możesz uzyskać raporty zawierające dane o kradzieżach, uszkodzeniach oraz statusie skradzionego. Historia pojazdu za darmo przez CEPiK umożliwia dostęp do kompleksowych informacji gromadzonych od 2004 roku. Odczyty przebiegu podczas badań technicznych są zbierane od 2014 roku, a zgłoszenia o istotnych szkodach od 1 marca 2020 roku. Historia napraw uwzględnia jedynie szkody istotne pokrywane przez ubezpieczyciela lub ze środków UFG.

Dostępne informacje dotyczą również liczby właścicieli i współwłaścicieli pojazdu, a nawet danych o pojazdach odnotowanych jako kradzione, złomowane, powypadkowe lub uszkodzone. Narzędzie CEPiK 2.0 jest niezawodne i pomocne w przeprowadzaniu rzetelnego sprawdzenia historii pojazdu przed zakupem. Wymaga tylko numeru rejestracyjnego, numeru VIN oraz daty pierwszej rejestracji, aby zapewnić pełną transparentność dla każdego zainteresowanego pojazdem z zagranicy.

Wymagany Profil Zaufany do sprawdzeń

Aby uzyskać dostęp do danych o historii pojazdów niezarejestrowanych w Polsce, konieczne jest zalogowanie się przez Profil Zaufany. Jest to narzędzie do elektronicznej weryfikacji tożsamości obywateli, które pozwala na sprawdzenie tożsamości w sposób zdalny. Dzięki Profilowi Zaufanemu, każdy obywatel może korzystać z licznych usług online oferowanych przez administrację publiczną, w tym dostęp do systemu CEPiK.

Rejestracja pojazdu za pomocą Profilu Zaufanego jest prosta i bezpłatna. Każdy obywatel może założyć Profil zarówno przez internet, jak i w urzędach. Mając Profil Zaufany, możliwe jest szybkie i wygodne dokonanie sprawdzenia historii pojazdu, w tym także pojazdów zarejestrowanych w innych krajach.

Dzięki współpracy między Historia Pojazdu GOV i autoDNA, istnieje możliwość uzyskania szczegółowych danych na temat pojazdów, takich jak zapisy o stratach całkowitych, uszkodzeniach pojazdu, czy też odczyty liczników. Od 2014 roku CEPiK zbiera stany licznika pojazdów, umożliwiając weryfikację autentyczności przebiegu.

Utworzenie i korzystanie z Profilu Zaufanego modyfikuje dostęp do informacji i umożliwia efektywne sprawdzenie tożsamości pojazdu, co zwiększa transparentność na rynku używanych samochodów w Polsce. Dzięki temu, potencjalni nabywcy mają pewność, że pojazd, który chcą zakupić, posiada aktualne i rzetelne dane.

Tłumaczenie zagranicznych dokumentów

Importując pojazd z zagranicy, tłumaczenie dokumentów takich jak dowód rejestracyjny, umowa kupna czy homologacja UE jest niezbędne. Obowiązujące przepisy wymagają, aby wszystkie dokumenty sporządzone w języku obcym były dołączone do wniosku o rejestrację w Polsce z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego.

Tłumaczenie dokumentów obejmuje również inne istotne papiery, takie jak faktura lub rachunek zakupu oraz dokument T1. Dokument ten jest ważny zwłaszcza, gdy pojazd był transportowany przez kilka krajów, a jego kompletne i dokładne tłumaczenie pomaga w przeprowadzeniu legalnego procesu rejestracyjnego.

Przepisy wymagają homologacji UE dla każdego importowanego pojazdu. Tłumaczenie tego dokumentu musi być wykonane przez tłumacza przysięgłego, aby zapewnić jego zgodność z polskimi normami. Warto pamiętać, że urzędnik rejestrujący pojazd musi znać treść umowy kupna lub rachunku zakupu w 100% przypadków, gdyż zawierają one dodatkowe warunki dotyczące własności pojazdu.

W dokumentach rejestracyjnych z Holandii lub Anglii zapisy dotyczące badań technicznych nie są ujednolicone, co może wpływać na 50% przypadków rejestracji. Tłumaczenie przysięgłe jest uznawane przez urzędy komunikacji w 100% przypadków, gdyż wykonuje je osoba z uprawnieniami Ministra Sprawiedliwości lub właściwego konsula.

Przeczytaj również:  Historia pojazdu – kompletny przewodnik

Wymagane dokumenty do tłumaczenia obejmują:

  • dowód rejestracyjny
  • umowę kupna
  • fakturę lub rachunek
  • dokument T1
  • dowód złomowania pojazdu

Każdy z tych dokumentów jest kluczowy w legalizacji pojazdu w Polsce. Biura tłumaczeń realizują większość zleceń z dnia na dzień, co wskazuje na ich efektywność w 80% przypadków. W przypadku umowy kupna, jeżeli jest ona dwujęzyczna, 70% urzędów może wymagać poświadczenia przez tłumacza przysięgłego, że treść polska jest zgodna z treścią zagraniczną.

W pierwszym kwartale 2024 roku import używanych aut wzrósł o 16% w stosunku do roku ubiegłego. Polacy sprowadzili zza granicy ponad 230 tys. aut, z czego większość pochodziła z Niemiec, co jest najlepszym wynikiem od czterech lat. System CEPiK gromadził odczyty drogomierza od 2014 roku oraz informacje o szkodach istotnych od marca 2020 roku. Od 24 kwietnia 2020 roku możliwe jest pobieranie darmowego raportu o pojeździe, który został po raz pierwszy zarejestrowany w Niemczech.

Absolutnie konieczne jest posiadanie ważnej polisy OC, gdyż nawet jednodniowa przerwa w ubezpieczeniu może skutkować karą nałożoną przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Ograniczenie 20 sprawdzeń na godzinę

Aby zapewnić bezpieczeństwo danych i nie nadmiernie obciążać systemu, wprowadzono ograniczenie liczby sprawdzeń w CEPiK do 20 na godzinę na jednego użytkownika. Jest to środek zapobiegawczy mający na celu ochronę przed nadużyciami i zapewnienie równomiernego dostępu dla wszystkich użytkowników.

Możliwość darmowego sprawdzenia numeru VIN online jest dostępna za pomocą serwisów administracji państwowej oraz autoDNA. Pozwala to na sprawdzenie danych w raportach, które obejmują informacje z ponad 26 krajów europejskich, USA i Kanady. Ograniczenie sprawdzeń pomaga utrzymać integralność systemu i chronić przed nadmiernym wykorzystywaniem danych o pojazdach.

Raporty autoDNA zawierają dane o ponad 500 milionach pojazdów używanych w Europie i na świecie, co może ujawnić m.in. datę ostatniego badania technicznego oraz liczbę poprzednich właścicieli. Gromadzenie tak szczegółowych informacji z ponad 23 miliardów rekordów i współpraca z ponad 50 000 instytucjami w sektorze motoryzacyjnym sprawiają, że system ten wymaga specjalnych zabezpieczeń, aby zapewnić bezpieczeństwo danych.

Sprawdzenie numeru VIN jest dostępne 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, co czyni usługę niezwykle wygodną dla użytkowników. Niemniej jednak, ograniczenie sprawdzeń do 20 na godzinę na jednego użytkownika w CEPiK ma na celu zapewnienie równomiernej dostępności i chronić przed potencjalnym nadużyciem systemu.

Porównanie z płatnymi raportami

Raporty płatne, takie jak te oferowane przez Eurotax, dostarczają szczegółowej analizy historii pojazdów, obejmującej ocenę techniczną oraz wartość rynkową pojazdu. W porównaniu do darmowych raportów z CEPiK, które przede wszystkim skupiają się na historii rejestracji i możliwych wadach prawnych, płatne raporty oferują znacznie bardziej rozbudowane informacje.

Płatne raporty obejmują analizę ryzyka inwestycyjnego oraz historię serwisową pojazdu, co może być niezwykle przydatne przy podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu. Przykładowo, historia serwisowa pojazdu może ujawnić, jak często był on serwisowany, co ma bezpośredni wpływ na przyszłe koszty utrzymania. Samochód, który był regularnie serwisowany w certyfikowanym serwisie, może oferować większe bezpieczeństwo użytkowania oraz niższe ryzyko awarii.

Dodatkowo, płatne raporty mogą ujawnić kwestie związane z liczbą poprzednich właścicieli samochodu, historią kradzieży oraz tym, czy pojazd był kiedykolwiek uszkodzony w wyniku powodzi. Samochody z wieloma właścicielami często wskazują na potencjalne problemy techniczne, co zwiększa ryzyko zakupu. Pamiętaj również, że wartość rynkowa pojazdu może znacznie spaść, jeśli w przeszłości samochód był poważnie uszkodzony lub skradziony.

Chociaż darmowe narzędzia, takie jak historiapojazdu.gov.pl, umożliwiają szybkie sprawdzenie statusu prawnego i podstawowych informacji o pojeździe, to ich raporty mogą nie zawierać szczegółowych danych dotyczących stanu technicznego i historii napraw pojazdu. Korzystanie jedynie z darmowych raportów jest odpowiednie do wstępnej oceny, lecz w przypadku większych inwestycji, rozważenie zakupu pełnego, płatnego raportu może być bardziej korzystne i zapewniać większe bezpieczeństwo przy zakupie używanego pojazdu.

Powiązane artykuły